fbpx

Paniek? Adem!

Als danser heb ik geleerd om mijn adem hoog in mijn borst vast te zetten. Rug recht! Borst op! Adem vast! Als gevolg hiervan heb ik jaren lang maar de helft van mijn longen en mijn hoofd gebruikt. Best wel zonde!
Ik kon dit veranderen toen ik me bewust werd van het volgende: “Als je maar goed blijft ademhalen dan krijgen je hersenen voldoende ruimte en zuurstof om maximaal na te denken en komen  creatieve oplossingen snel. Geloof in jezelf en vertrouw op je longen”. Eigenlijk heel logisch. Dit was een openbaring voor mij!

Zuurstof voor je brein
Dit nieuwe inzicht heeft mij veel lucht gegeven. In een stressvolle situatie, verplaats ik mijn aandacht bewust naar mijn ademhaling. Ik word even heel bewust van iedere in- en uitademing. Bij voorkeur 4 tellen in en 6 tellen uit. Je gaat vanuit je hoofd even in de lichaam zitten. Door deze techniek krijgt mijn hoofd weer ruimte om creatief na te denken en volgen de ideeën snel. Zo raak ik het vervelende angstige gevoel kwijt. Ik voel de stress langzaam wegzakken.

Ademen is prioriteit
Sinds deze bewustwording ben ik tijdens het uitvoeren van yoga gerichter gaan werken aan mijn ademhaling. Ik maak mijn ademhaling vaak de prioriteit van mijn les. Het vergt oefening maar langzaam maar zeker is de diepe buikademhaling weer terug gekomen. Probeer het ook eens! Op de mat en naast de mat 🙂

Ook honger naar meer? Tippie van het huis!

Lieske

Lees ook: Maar ik kan geen yoga…